2013. március 17.
Az alábbi írás a feltételes valószínűség bevezető tárgyalásának egy lehetséges középiskolai feldolgozása.
A feltételes valószínűség témaköre (az események függetlenségével, összefüggőségével együtt) jelenleg az emelt szintű érettségi vizsga követelményei között szerepel. Az eddigi vizsgák tapasztalatai alapján a sikeres érettségihez elegendő a fogalom ismerete, megértése, vagy legfeljebb egyszerű alkalmazásának a képessége. Ugyanakkor „józan ésszel”, bizonyos technikai ismeretek megszerzése után a témakör nehezebb feladatai középiskolai szinten, nem tagozatos diákok számára is megoldhatókká válnak. (Ilyen eszközök például a szemléltetés (táblázat vagy halmazdiagram), a kombinatorika összeadási és szorzási szabálya, vagy például a folyamatábrák és döntési fák alkalmazása.) Általános tapasztalatunk, hogy a teljes valószínűség tételének vagy a Bayes-tételnek a formalizálása túlságosan elvont és nehéz a diákok számára; ugyanakkor viszont az összetett feladatokat is gyakran eredményesen oldják meg, bár – tudtukon kívül – az említett tételeket alkalmazzák.
Ezt az anyagot tehát (esetleg) az átlagnál erősebb, emelt szintű csoportban, és természetesen szakkörökön, versenyekre való felkészülés során érdemes kipróbálni; elsősorban akkor, ha a valószínűségszámítás hagyományos témaköreinek feldolgozása után maradt még a témakörre fordítható idő, vagy pedig ha a tanulók megszerették a témát.
A cikk anyagát módszertani szempontok szerint állítottuk össze, tehát elsősorban nem feladatgyűjteményt készítettünk. Kapcsolódó feladatanyag bőségesen található a szakirodalomban.
Megtekintés | Letöltés | |
A cikk anyaga |