Árki Tamás és Hraskó András
Kísérletező geometria
Készült a Közoktatási Modernizációs Közalapítvány (KOMA) támogatásával
bit00101 feladatAdott a síkon az
e egyenes, továbbá az
A és a
T pont úgy, hogy
T illeszkedik az
e egyenesre,
A azonban nem.
Egy pontszerűnek képzelt billiárdgolyó az
A pontból indul
és a
T pontban a billiárdasztal falán ütközik.
Szerkesszük meg a golyó ütközés utáni pályáját!
A(z) bit00101 feladat 1. megoldásaA billiárdgolyó úgy pattan vissza, ahogyan a fény visszaverődik egy felületről:
a beesési és a visszaverődési szög egyenlő egymással. Tehát az bit00101_01meg.a. ábrán
látható két egyvonalas szög egyenlő (és a két kétvonalas is).
|
bit00101_01meg.a. ábra
|
A pálya szerkeszthető az
AT félegyenesnek az
e egyenesre
T-ben
állított
t merőlegesre való tükrözéssel, vagy szögmásolással.
Javaslatok folytatásra a(z) bit00101 feladat után: Az
bit00101b, feladatok.