Árki Tamás és Hraskó András

Kísérletező geometria

Készült a Közoktatási Modernizációs Közalapítvány (KOMA) támogatásával


bit00101 feladatAdott a síkon az e egyenes, továbbá az A és a T pont úgy, hogy T illeszkedik az e egyenesre, A azonban nem. Egy pontszerűnek képzelt billiárdgolyó az A pontból indul és a T pontban a billiárdasztal falán ütközik. Szerkesszük meg a golyó ütközés utáni pályáját!
A(z) bit00101 feladat 1. megoldásaA billiárdgolyó úgy pattan vissza, ahogyan a fény visszaverődik egy felületről: a beesési és a visszaverődési szög egyenlő egymással. Tehát az bit00101_01meg.a. ábrán látható két egyvonalas szög egyenlő (és a két kétvonalas is).

bit00101_01meg.a. ábra

A pálya szerkeszthető az AT félegyenesnek az e egyenesre T-ben állított t merőlegesre való tükrözéssel, vagy szögmásolással.
Javaslatok folytatásra a(z) bit00101 feladat után: Az bit00101b, feladatok.